kvinna pratar i telefon och håller sig för huvudetFlera operatörer har under de senaste två veckorna noterat en ökning av klassiska röstsamtal. Foto: gpointstudio/Shutterstock.com

Undersökningar

I en tid då allt fler jobbar hemifrån är det inte överraskande att operatörerna märker av en ökning av datatrafiken. Men en ännu större ökning har skett när det gäller de traditionella röstsamtalen. ComputerSweden har pratat med Fredrik Stenberg på Tele2.

Under den senaste veckan har allt fler företag tagit beslutet att man ska jobba hemifrån om det finns möjlighet. Videokonferenser och andra digitala samarbetsformer har föga överraskande drivit på datatrafiken, men det operatörerna främst har noterat är en stor ökning av de traditionella röstsamtalen. Det skriver ComputerSweden.

Längre och fler röstsamtal

ComputerSweden har pratat med Tele2:s affärsområdeschef för storföretag Fredrik Stenberg, som bekräftar röstsamtalens uppåtgående trend.

– Sedan förra veckan ser vi att samtalslängden bland våra företagskunder har ökat med 35 procent och antalet samtal gått upp med 15 procent. Samtidigt har trafiken i kundernas privata bredbandsabonnemang ökat med 21 procent.

Fredrik Stenberg tillägger dock att nätet, trots ökningen av både samtal och datatrafik, är rustat för att klara belastningar av det här slaget.

Modest ökning av mobildata

Enligt siffror från Tele2 har även sms-trafiken ökat. När det gäller dataförbrukning på mobilen har man dock inte märkt av någon större skillnad mot innan coronavirusets utbrott. Endast 3 procent har datatrafiken ökat på det mobila nätet.

Även Telia och Telenor noterar ökning av röstsamtal

Telia har precis som Tele2 märkt av en ökning av datatrafiken, men även här är det röstsamtalen som sticker ut mest i statistiken, med en ökning på 10 procent.

Telenor har noterat en liknande utveckling. De har under de senaste två veckorna sett en dataförbrukning på rekordnivåer, i både det fasta och det mobila nätet, på rekordnivåer. Men det är ändå röstsamtalen som har ökat mest. Under två dagar ökade samtalen med hela 30 procent.