Två lastbilar, en mindre och en större, kör på en regnig väg.5G-korridorerna kommer främja utvecklingen av automatiserade transporter. Foto: Jaroslav Pachy sr/Shutterstock.com

Mobilnät

Telia har fått EU-stöd för att bygga 5G-korridorer i Stockholm och Göteborg. Satsningen är en del av Telias och Ericssons projekt Northstar, som lanserades i februari i år. Korridorerna kommer vara väsentliga i utvecklingen av autonoma fordon och smarta transportlösningar, enligt en artikel i Telekom idag.

Syftet med Northstar-projektet är att accelerera utvecklingen av innovativa 5G-lösningar. Projektet inriktar sig särskilt på fordonsindustrin och att utveckla smarta och hållbara transportlösningar.

Korridorerna blir 150 kilometer långa

Korridorerna kommer att bli 150 kilometer långa och placeras i centrala industri- och teknikkluster i Sverige. Man planerar att börja testa transporter mellan olika logistikhubbar under andra kvartalet 2024.

Transportkorridorerna kommer i Stockholmsområdet placeras på E4 mellan Södertälje och Nyköping samt Solna och Rosersberg. Man kommer även att göra en korridor på E18 mellan Danderyd och Kapellskär. I Göteborg hamnar korridorerna längs Riksväg 40.

Placeringen är strategisk för att ligga i närheten av Astazero, vilket är en testmiljö för automatiserade transportsystem.

En 5G-infrastruktur för offentliga miljöer

Magnus Leonhardt, strategi- och innovationschef för Telias företagsaffär, betonar att 5G-infrastrukturen kommer att nå offentliga miljöer. Fordonen kommer i dessa korridorer att kunna växla mellan lokala mobilnät och det offentliga 5G-nätet.

Vidare säger han att projektet är en viktig del i att kunna utveckla system för uppkopplade och autonoma fordon, till exempel självkörande elektriska lastbilar.

Smarta transporter krävs för utsläppsfritt transportsystem

Med hjälp av 5G-korridorerna kommer automatiserade transporter kunna transportera sig mellan olika logistikhubbar. Detta är något man redan testar på Astazero utanför Göteborg.

Men nu kommer man alltså även att kunna använda allmänna vägar. Det innebär att ett fordon till exempel kan transportera gods från en hamn, åka på motorvägar och till sist komma fram till en inhägnad lageranläggning.

Enligt Jonas Eriksson, som är verksamhetsledare för Gothenburg Green City Zone, är sådana här typer av innovationer vad som behövs för att skapa ett utsläpptsfritt transportsystem. Tack vare Northstar-projektet kan man locka aktörer som vill göra mer storskaliga tester.