Foto: Pressbild/Telenor
Telenor och Bredbandsbolaget har delat logga och organisation de senaste 13 åren. Nu tar bolagen det sista steget och blir ett och samma företag. Telenor blir därmed en leverantör inom TV, bredband samt mobil kommunikation.
Telenor Sveriges vd, Patrik Hofbauer, liknar sammanslagningen mellan Telenor och Bredbandsbolaget som ett förlovat par som nu tagit steget till att gifta sig. Han tror att bolaget nu kommer bli en ännu större utmanare på marknaden.
Telenor och Bredbandsbolaget blir ett
Telenor Sverige och Bredbandsbolaget har varit två olika bolag. Men de senaste 13 åren har man delat samma logga och samma organisation. Nu har bolagen beslutat sig för att gå ihop under Telenor och därmed går klassiska Bredbandsbolaget i graven. Sammanslagningen gör Telenor till en helhetsleverantör inom både fast och mobil kommunikation.
– Sammanslagningen gör oss till en ännu starkare spelare som helhetsleverantör då vi kan realisera synergier i vårt erbjudande mellan fast och mobil kommunikation för att möta våra kunders behov. Idag är vi mer rustade än någonsin för att hjälpa våra kunder i deras digitala liv, både nu och i framtiden – både privat och på jobbet, säger Patrik Hofbauer.
Utöver Telenor och Bredbandsbolaget omfattas även Glocalnet av sammanslagningen.
Ingen förändring för befintliga kunders tjänster
1998 var året då Bredbandsbolaget grundades. Sju år senare köptes man upp av Telenor. Idag har Bredbandsbolaget fler än 600 000 fiber- och bredbandskunder. Man här även närmare 500 000 tv-kunder som nu får Telenor som leverantör.
Men de nuvarande kunderna som oroar sig för förändringar kan sluta med det. De befintliga kundernas tjänster kommer bestå. Däremot kommer man erbjudas nya paketlösningar och diverse erbjudanden.
Sammanslagningen firas med en reklamfilm i kärlekens tecken. I filmen framförs en tolkning av Efva Attlings ”Två av oss”. Den nya kampanjen går därmed i samma linje som bolagets löfte ”Bättre tillsammans”.