tele2s logga mot husfasadFör att följa med i ett allt mer digitaliserat samhälle stänger Tele2 ner 18 av sina fysiska butiker. Foto: Paul2015/Shutterstock.com

Företagsaffärer

Utvecklingen av ett mer digitaliserat samhälle har, till stor del på grund av coronapandemin, gått snabbt framåt. Tele2 är en av de operatörer som tydligt märkt av ett förändrat konsumtionsmönster bland sina kunder, och har nu tagit beslutet att stänga ner flera av sina fysiska butiker runt om i Sverige för att kunna erbjuda en ny form av service.

Coronapandemin har skyndat på den digitala utvecklingen i vårt samhälle, där besök till fysiska butiker och stora köpcentrum till stor del har konkurrerats ut av den allt vanligare näthandeln. Tele2, som regelbundet analyserar sina kunders köpbeteenden, är en av de aktörer som har märkt av en markant trafikökning till sin butik på webben. Därför har företaget nu tagit beslutet att stänga ner flera av sina fysiska butiker runt om i Sverige.

Ska utveckla framtidens butiker

Samuel Skott, Tele2:s kommersiella chef, menar att man i takt med att samhället blir mer digitaliserat, måste utveckla nya former av effektiv service för att bättre kunna bemöta kundernas behov. 

– När kunderna blir mer digitala så behöver vi följa efter. Vår ambition är därför att utveckla framtidens butikserbjudande med fokus på försäljning genom service och upplevelse. Med färre butiker ska vi erbjuda våra kunder upplevelser utöver det vanliga, med professionell service direkt i en inspirerande butiksmiljö, säger han i ett pressmeddelande.

90 personer har sagts upp

Men färre butiker innebär även färre medarbetare, och hittills har 90 personer sagts upp på grund av nedstängningarna. Samuel Skott menar att detta såklart varit den tuffaste delen av företagets framtidsutveckling, och att man nu kommer göra allt man kan för att stötta personalen genom processen.

18 butiker från norr till söder

Fram till den 30 juni kommer totalt 18 Tele2-butiker i Sverige att stängas ner, från Umeå i norr ner till Lund och Malmö i söder.