tele2:s logotyp på skylt inomhusTele2 försäkrar att de gör sitt bästa för att något liknande inte ska hända igen. Foto: Morumotto/Shutterstock.com

Säkerhet

3 300 hemliga nummer hos Tele2 och Comviq har läckt ut på nummerupplysningssajter. Felet är åtgärdat, men PTS ser allvarligt på saken och kan komma att följa upp det med operatörerna, rapporterar Aftonbladet via TT.

Ett systemfel ska ha inträffat hos Tele2 för några månader sedan, närmare bestämt den 25 november. Enligt Tele2 var det ett it-problem kombinerat med den mänskliga faktorn som var orsaken.

Felet gjorde att ett stort antal kunder hos Tele2 och Comviq fick sina profiler ändrade från hemlig till offentlig. De 3 300 telefonnumren ska sedan ha skickats till nummerupplysningsföretag, såsom Hitta och Eniro, och publicerats på nätet. 

Det verkar bara vara kunder med kontantkort som har berörts. Kunder med abonnemang har alltså inte påverkats av händelsen.

En av kunderna upptäckte problemet

Det var först i februari, tre månader senare, som en kund upptäckte saken. Kunden hörde då av sig till Tele2, som kunde konstatera problemet.

Tele2:s kommunikationsansvarige Joel Ibson säger att de har åtgärdat felet nu, och att de kommer att kontakta alla kunder som drabbats. De kommer också att ta fram rutiner för att liknande händelser inte ska ske igen.

Kunder hos Comviq utlovas dessutom hjälp med att byta nummer om de vill, efter att det gamla numret blivit synligt på nätet.

PTS: Ännu allvarligare när det rör hemliga nummer

Incidenten har rapporterats till Post- och telestyrelsen (PTS), som ser mycket allvarligt på händelsen. Att det gäller hemliga telefonnummer gör saken ännu värre.

– Det kan få ganska allvarliga konsekvenser för personer som har valt att ha sitt nummer hemligt. Det är absolut inte bra om det publiceras, säger PTS jurist på nätsäkerhetsavdelningen, Anna Montelius, till TT.

PTS har gjort en rapport om detta. Myndigheten kan komma att ta till fler åtgärder, men de diskuterar fortfarande vilken det skulle kunna vara. Oftast brukar PTS och operatören i fråga samtala om hur de kan förbättra säkerheten för kunderna. I vissa fall kan operatören få betala vite om de inte genomför vissa åtgärder, även om detta är ovanligt.

Evelina Grenehed
Evelina Grenehed Telekomskribent evelina.grenehed@mobiltbredband.se