Telia ACE och Google skapar framtidens kundmöten genom AI-teknik. Foto:Jirsak/Shutterstock.com
SamarbetenKundtjänstplattformen Telia ACE möjliggör 150 miljoner samtal och 200 miljoner digitala kontakter om året. I syfte att förbättra sin kundtjänstlösning har Telia nu inlett ett samarbete med Google Cloud, där man med hjälp av AI-teknik ska öka både servicekvalitet och tillgänglighet.
På kundtjänstplattformen Telia ACE kan organisationer och företag ha digitala möten med sina kunder, till exempel via telefonsamtal, mejl, sociala medier och chatt. Syftet är att göra kundmöten så smidiga och effektiva som möjligt, oberoende av plats och tid eller i vilket forum de digitala mötena sker. Kommunikationen utförs allt oftare av röstbaserade botar, eller som de även kallas, virtuella agenter.
Nu vill Telia ACE göra plattformen ännu vassare och har därför inlett ett samarbete med Google Cloud. Genom att integrera Googles Cloud artificial intelligence (AI-teknik) i sina funktioner satsar Telia ACE på att göra kommunikationen mellan företag och kund så enkel och tillgänglig som möjligt.
En lösning som ska ta Telia ACE till nästa nivå
Googles AI-kundtjänstlösning Contact Center Artificial Intelligence (CCAI) består av funktioner för intelligenta virtuella agenter. De virtuella agenterna kan agera självständigt såväl som att ge stöd till den mänskliga agenten, till exempel genom att analysera samtal, hämta information och söka i olika databaser.
Enligt Mathias Joahnsson, chef för AI & Automation på Telia, kommer integrationen av AI i Telia ACE egna funktioner ta den digitala plattformen till nya nivåer.
– Vi är väldigt glada över samarbetet med Google som gör att våra kunder får tillgång till en av världens mest avancerade AI-lösningar på Nordens ledande kundtjänstplattform. Det här gör den digitala interaktionen till en ännu bättre upplevelse för våra kunders kunder, säger han i ett pressmeddelande.
Tillgång till Googles tjänster
Samarbetet med Google innebär att Telia även kommer kunna erbjuda kundservice via tjänster som Google Home och Google Assistant. Framtidens kundmöten står för dörren och Mathias Johansson menar att det finns mycket nytt och spännande att vänta sig.