Man sitter med mobil framför laptop och sträcker ut handen i frustration.Många klagomål som kom in till Telekområdgivarna under 2021 är återkommande problem år efter år. Foto: fizkes/Shutterstock.com

Rapporter

Telekområdgivarna har sammanställt ärendestatistiken för 2021 och kan konstatera att det är samma typ av klagomål som återkommer år efter år. Här kan du läsa om de fem vanligaste klagomålen i telekombranschen, men även om vad du kan göra för att undvika problemen.

Ansluten till en operatör utan att ha tackat ja?

Abonnenter som upplever att de blivit anslutna till en operatör utan att ha tackat ja var, precis som tidigare år, det vanligaste klagomålet under 2021. Många klagade även på att ha blivit vilseledda att ingå ett avtal med en operatör utifrån felaktiga information.

Telekområdgivarna menar att detta kan undvikas genom att aldrig signera något, exempelvis via sms, när du inte är helt säker på vad du faktiskt säger ja till. Var även noga med att läsa igenom det som säljaren skickar till dig så du är säker på att allt stämmer innan du skriver på något.

Fel på tjänsten

Nummer två på klagomål-listan 2021 var ”andra fel på tjänsten”. Det innefattar problem med tjänsternas funktion, till exempel ljud- och bildstörningar eller skakig uppkoppling. Telekområdgivarna betonar att du bör felanmäla så snart som möjligt. Du kan ha rätt till prisavdrag, men det gäller från och med datumet du anmäler och inte tidigare än så.

Svårt att säga upp avtalet

När det gäller mobila tjänster handlar många klagomål om uppsägningar. Till exempel att det är svårt att få kontakt med operatörens support för att säga upp ett avtal, eller att muntliga uppsägningar inte har registrerats och räkningar fortsätter komma. Vissa klagar även på att operatörernas support kräver identifiering via e-legitimation. 

Tänk på att säga upp avtal skriftligt och att spara en kopia. Har du inte exempelvis BankID bör du kontakta operatören och höra vilka andra möjligheter du har att identifiera dig.

Felaktig muntlig information

Många konsumenter har upplevt att de under ett säljsamtal fått muntlig information som sedan inte stämmer överens med det som står på fakturan. Det gäller till exempel rabatter och kampanjpriser. Det viktigaste här är att alltid säkerställa att muntliga löften skrivs in i avtalet. Granska alltid avtalet innan du skriver på något.

Långvariga avbrott i tjänsten

Ett annat återkommande klagomål är långvariga avbrott, och det gäller främst för fast bredband och telefoni. Här ska du tänka på att anmäla problemet till rätt ställe. Du ska ofta vända dig till din tjänsteoperatör även om det kanske är din fiberanslutning som strular.