Hand håller upp svart mobil med ikoner svävande runt, mot blurrad bakgrund.Den globala smartphonemarknaden backade med 11 procent under årets första kvartal. Trots detta lyckades både Samsung och Apple öka sina marknadsandelar, enligt nya siffror från Canalys. Foto: khunkorn/Shutterstock.com

Rapporter

Enligt nya siffror från analysföretaget Canalys backade den globala smartphonemarknaden rätt rejält under årets första kvartal. Men det gick ingen nöd på giganterna Samsung och Apple som båda faktiskt ökade sina marknadsandelar jämfört med samma period 2021. Det skriver ComputerSweden.

Det turbulenta världsläget under årets första kvartal, och då tänker vi främst på kriget i Ukraina, inflationshotet och nedstängningarna i Kina, har tillsammans med säsongsmässiga effekter fått den globala smartphonemarknaden att backa. Enligt analysföretaget Canalys gick försäljningen ner med hela 11 procent jämfört med motsvarande kvartal 2021.

Samsung och Apple ökade trots osäkerheterna på marknaden

Men trots nedgången på den globala smartphonemarknaden gjorde de två ledande tillverkarna, det vill säga Samsung och Apple, ett riktigt starkt kvartal. Jämfört med samma kvartal förra året ökade Samsung sina marknadsandelar med 2 procentenheter upp till 24 procent. 

Apple är nu den näst största tillverkaren och ökade sina marknadsandelar från 15 till 18 procent under det första kvartalet 2022. 

Tillväxt tack vare ett starkt utbud av enheter i olika prisklasser

– Trots den rådande osäkerheten på globala marknader, så accelererade de ledande leverantörerna sin tillväxt genom att bredda sina enhetsportföljer för 2022, konstaterar Sanyam Chaurasia, analytiker på Canalys.

För Apples del handlar det dels om den populära Iphone 13-serien, men dels även om den relativt nylanserade Iphone SE som möter konsumenternas efterfrågan på prisvärda mobiler i mellansegmentet.

Samtidigt så ökade Samsung sin produktion av Galaxy A-serien och lanserade flaggskeppsmodellerna i den omtalade Gaalxy S22-serien.

Kinesiska tillverkartrion tappade fart

De tre kinesiska tillverkarna Xiaomi, Oppo och Vivo, som under tidigare kvartalsmätningar har visat på hög acceleration, tappade däremot fart under det första kvartalet 2022. Xiaomi tappade 1 procentenhet och landade på 13 procent, medan Oppo och Vivo nu utgör 10 respektive 8 procent av marknaden.