På ett år har de globala leveranserna av surfplattor ökat med hela 20,4 procent, enligt IDC:s siffror för Q3 2024. Apple är den största tillverkaren med 31,7 procent av marknaden. Foto: DenPhotos/Shutterstock.com
UndersökningarPreliminära siffror från analysföretaget IDC visar på stark återhämtning och tillväxt på den globala surfplattemarknaden under Q3 2024. Detta är förvisso i jämförelse med Q3 2023 som var en ytterst svag period, men IDC ser en växande optimism på leverantörssidan av marknaden och menar att det på det stora hela är en vinst.
Vid den här tiden förra året kämpade surfplattetillverkarna i motvind, och IDC beskriver egentligen hela 2023 som en dyster period för den globala marknaden. Men vinden verkar nu ha vänt. Analysföretagets preliminära siffror för Q3 2024 visar nämligen att antalet levererade enheter landade på totalt 39,6 miljoner, vilket är en ökning på hela 20,4 procent.
Flera faktorer bakom tillväxten
Enligt IDC finns det flera faktorer som har bidragit till större optimism och tillväxt på surfplattemarknaden. Under de senaste kvartalen har det till exempel skett flera enhetsuppdateringar, och många tillverkare har även aktivt ökat utbudet i förberedelse inför större reklam- och lanseringsevent och de stundande högtiderna.
Det kommer väl inte heller som någon större överraskning att AI håller på att bli en allt mer integrerad del i detta segment av marknaden, och även om de flesta tillverkare befinner sig i ett tidigt stadie (med undantag för Microsofts Windows-detachables med Copilot Plus) så menar IDC att den nya tekniken bidrar till en välbehövlig våg av optimism. Och att det i sin tur väcker ett större konsumentintresse.
Apple störst på marknaden
Under Q3 2024 var Apple helt klart den ledande tillverkaren med hela 31,7 procent av marknaden och 12,6 miljoner levererade enheter. På andra plats hittar vi Samsung med 17,9 procent av marknaden och 7,1 miljoner levererade enheter, och på plats tre Amazon med 11,6 procent av marknaden och 4,6 miljoner levererade enheter.
Huawei landar på plats fyra och Lenovo på plats fem, med 8,2 procent av marknaden och 3,3 miljoner enheter respektive 7,6 procent av marknaden och 3 miljoner enheter.