Nyheter
Ericsson är redo att börja bygga 5G-nät i Europa men arbetet har inte kommit igång än. Nu riktar telekombolagets vd, Börje Ekholm, kritik mot Europa i ett inlägg på företagets blogg. Tappar Europa mark i USA och asiatiska länder kan det få negativa konsekvenser i framtiden.
5G har redan lanserats småskaligt i USA, och 5G-arbetet ligger i framkant även i Kina, Sydkorea och andra asiatiska länder. I Europa ser det däremot inte lika bra ut. I ett inlägg på telekombolaget Ericssons blogg går nu vd:n Börje Ekholm ut och kritiserar Europa för att sätta käppar i hjulen. Han tycker att det har tagit alldeles för lång tid att komma igång och att det kan få konsekvenser i framtiden.
Ekholm oroar sig för liknande konsekvenser som när 4G infördes. Då hamnade Europa i en långdragen diskussion om olika tillämpningar, vilket fick USA och Kina att sticka ifrån. Under tiden byggde de infrastruktur som gav företag möjligheter till innovation på global skala. Exempelvis kunde amerikanska företag som Netflix och Facebook använda tekniken för att bli riktigt stora världen över.
Ericsson är redo att börja bygga 5G-nät
I detta nu står Ericsson bara och väntar på att få börja bygga 5G-nät i Europa. Börje Ekholm säger att bolaget är redo att förse både nuvarande och framtida kunder med mobilnät som möter deras behov.
Det enda land i Europa som är ett undantag när det gäller 5G-utbyggnaden är Schweiz. Där har man redan kommit igång med kommersiella 5G-nät.
För mycket fokus har lagts på spektrumtilldelning
Det låga tempo som hålls i Europas 5G-arbete tror Börje Ekholm beror på flera saker. Han tror bland annat att det har lagts för mycket fokus på metoden för spektrumtilldelning där operatörerna får buda i spektrumauktioner i stället för att hitta en lösning som gör att 5G kan komma igång så snabbt som möjligt.
Utöver det tycker Ekholm även att de spektrumlicenser som operatörerna budar på ska gälla under än längre tid än vad som är fallet idag.
Europa måste förstå värdet i 5G. Enligt Ekholm är det nya mobilnätet lika viktigt som vägar och tåg.