En hackare utför en cyberattack i ett mörkt rum med flera dataskärmar framför sig.Den norska mediekoncernen Amedia har blivit utsatt för en cyberattack. De vet ännu inte omfattningen av attacken men det kommer inte att publiceras några papperstidningar under onsdagen. Foto: Maksim Shmeljov/Shutterstock

Säkerhet

Amedia, en norsk mediekoncern, blev under gårdagen utsatt för en cyberattack, skriver Computer Sweden. Följdernas omfattning är ännu oklara och man vet inte om personuppgifter läckts.

Under tisdagen blev den norska mediekoncernen utsatt för en allvarlig cyberattack. Nu går Amedia ut med att situationen ännu inte är under kontroll och att skadeomfattningen är oklar.

Centrala datasystem slogs ut

Situationen kring cyberattacken är ännu oklar, menar mediekoncernen själva. Det externa dataangreppet innebar att flera centrala datasystem slogs ut. Följdernas totala omfattning är ännu inte utredd men man vet att pappersversionen av dagens tidningar inte kommer att komma ut till prenumeranter.

Amedia har försökt få översikt men det är ett arbete som inte är klart.Teknikdirektör Pål Nedregrotten klargör att de arbetar aktivt på att få upp produktionen som vanligt så snart som möjligt men att det kan dröja eftersom de ännu inte vet exakt vad som har hänt.

– Situationen är oklar. Problemet vi upplever är ett externt dataangrepp av våra system. Vi är i färd med att få översikt över situationen men känner ännu inte till den fulla skadeomfattningen, säger Pål Nedregrotten.

En oroande aspekt av cyberattacken är att mediekoncernen ännu inte vet om några av prenumeranters personuppgifter läckt ut, som en följd av dataangreppet. Samtidigt vill mediekoncernen klargöra att om så skulle vara fallet kommer de så snart som möjligt kontakta drabbade individer.

Ingen papperstidning men däremot en digital version

Följden av att de centrala datasystemen nu ligger nere är bland annat att papperstidningarna som skulle ha publicerats under onsdagen nu inte kommer att kunna göra det.

Trots att flera viktiga datasystem nu alltså ligger nere går mediekoncernen ut med att nättidningarna ska fungera som vanligt. Det innebär att även om papperstidningarna inte kommer att publiceras under dagen är planen att nätversionen ska finnas i inboxen i tid.