kvinna med smartphone och laptop på tågMed 5G går det att surfa i betydligt högre hastigheter på tåget. Foto: Mariia Korneeva/Shutterstock.com

Mobilnät

5G har testats på ett tåg i Sverige. Försöket nådde upp till hastigheter på 1,3 gigabit per sekund för passagerarna att dela på, skriver Mobil.se.

Många som pendlar passar på att jobba på tåget. Wifi-uppkoppling på SJ:s tåg gör det möjligt att utföra digitalt arbete även på väg till och från jobbet.

Men den uppkoppling som erbjuds på tåget har inte räckt för mer krävande saker, såsom videomöten. Fram till nu. Nu har nämligen forskare på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) kommit på hur 5G kan implementeras på tåget.

5G ökar hastigheten på tågets wifi

SJ:s wifi-uppkoppling fungerar så att radiosignaler från olika operatörer och tekniker slås ihop. Kunderna som använder nätet delar därmed på dess kapacitet.

Med den nya tekniska lösningen har KTH-forskarna och teknikföretaget Icomera lagt till 5G-signalen i den här blandningen. På så sätt kan passagerare på tåget surfa betydligt snabbare än tidigare.

Bandbredden och den korta svarstiden hos 5G är till stor fördel just i ett sammanhang där många personer är uppkopplade mot samma nät.

1,3 gigabit per sekund vid bra 5G-täckning

Ett X2000-tåg har varit testobjekt för lösningen. När täckningen för 5G har varit bra har passagerarna kunnat dela på hastigheter på uppemåt 1,3 gigabit per sekund. Det räcker gott och väl för att exempelvis kunna hålla videomöten.

– 5G har betydligt bättre prestanda än 4G. 4G kan ha upp till en sekunds fördröjning, i 5G är motsvarande fördröjning mindre än en tiondel av detta, berättar Claes Beckman, som är forskare vid KTH på avdelningen Kommunikationssystem.

Hittills har det dock bara varit i närheten av Stockholms Centralstation som täckningen är tillräckligt bra. Tele2:s 5G-nät, som användes till testet, är än så länge som mest utbrett i det området.

Utveckling av modem är största utmaningen

Den främsta utmaningen med att erbjuda 5G på tåg är att tekniken inte är lika utvecklad för modem som för smartphones. Det är motsatt situation från när 4G lanserades, påpekar Fredrik Hallstan, Tele2:s Head of B2B Communications.

Att tåget rör sig i höga hastigheter kommer inte att vara något problem för 5G-uppkopplingen. Detta testades redan för tre år sedan i Japan, då Samsung lyckades demonstrera 5G-hastigheter på 1,7 gigabit på ett tåg som åkte i 100 kilometer i timmen.

Evelina Grenehed
Evelina Grenehed Skribent