Även om Europa kanske inte är riktigt lika långt fram i 5G-utvecklingen som Asien och USA, finns det nu mycket som tyder på att försäljningen är på stark uppgång i flera europeiska länder. Foto: TippaPatt/Shutterstock.com
RapporterJämfört med både Asien och USA har Europa legat några steg efter i 5G-utvecklingen, men enligt analysföretaget Strategy Analytics ser man nu att saker och ting börjar hända även här. Särskilt bra går försäljningen av 5G-kompatibla smartphones. Det rapporterar Computer Sweden.
Det är kanske ingen större nyhet att Europa inte har kommit lika långt när det gäller 5G-etableringen som Asien och USA. Men efter flitig rapportering om hur efter vi är på 5G-fronten, kommer nu nya uppgifter som säger att saker och ting börjar röra på sig även i de europeiska länderna.
Tyskland, Storbritannien och Schweiz 5G-ledande i Europa
Uppgifterna kommer från analysföretaget Strategy Analytics, som korar Tyskland, Storbritannien och Schweiz som de ledande 5G-länderna. I de två förstnämnda beräknar man att andelen sålda 5G-mobiler (i förhållande till alla sålda smarta mobiler) kommer öka från dagens 32 procent till 77 procent nästa år.
Större möjligheter för mobiltillverkarna
Enligt Strategy Analytics analyschef Ville-Petteri Ukonaho är det fortfarande Kina och USA som toppar listan just när det gäller försäljningsvolymerna av 5G-mobiler. Men västeuropeiska konsumenter uppgraderar sina mobiler till 5G-varianter i allt snabbare takt.
När allt fler börjar använda 5G-kompatibla enheter, menar Strategy Analytics att även tillverkarna får nya, större möjligheter. Enligt analysföretaget förväntas Apple och Samsung stå för den största delen av antalet sålda 5G-lurar, men inte utan hård konkurrens från kinesiska mobiljättar som Xiaomi, Oppo och Vivo.
Allt fler flaggskeppsmobiler säljs på den europeiska mobilmarknaden
Computer Sweden refererar även till en annan rapport från Strategy Analytics. I rapporten framgår det att försäljningen av flaggskeppsmobiler ökar markant i Västeuropa, och att dessa premiumtelefoner utgör en allt större del av den totala försäljningen.
Förra året utgjorde flaggskeppen 73 procent av de totala intäkterna. I år beräknas siffran hamna på 77 procent och nästa år på hela 80 procent.