Kvinna skriver på en laptop med statistik på skärmen i kontorsmiljö.Microsoft höjer priset på sitt månadsabonnemang för Officepaketet med 20 procent. Prishöjningen är inte populär bland organisationerna som utnyttjar tjänsterna och bland annat har det skett en namninsamling. Foto: Gorodenkoff/Shutterstock

Företagsaffärer

För den organisation som tänkt fortsätta betala Microsoft 365-produkter månatligen kommer nu en kalldusch i form av 20 procent högre priser på alla abonnemang som inte betalas årsvis, skriver Computer Sweden.

Microsoft har mött stort motstånd, i form av bland annat namninsamlingar, efter att uppgifter om att deras månadsvisa abonnemang kommer att bli dyrare. Samtidigt är det många programleverantörer som har ett dyrare månadsabonnemang och ett billigare årligt abonnemang.

Två val för abonnenter

Enligt uppgifter till CNBC kommer nuvarande abonnerande organisationer att få välja på att antingen fortsätta betala månadsvis och därmed betala mer eller binda sig till ett längre abonnemang.

För organisationer som väljer att fortsätta abonnera månadsvis, och således också betala månatligen, väntar en prisökning på 20 procent. Microsofts beslut har mött stort motstånd. Samtidigt är det inte ovanligt att programleverantörer erbjuder ett billigare årsabonnemang än månadsvisa abonnemang.

I Microsofts fall är problemet snarare att i stället för att erbjuda en rabatt på årsvisa abonnemang så höjer de priset för de månadsvisa, vilket visserligen resulterar i att det årliga abonnemanget blir billigare än det månadsvisa abonnemanget men bara på grund av att månadsabonnemangen blir dyrare.

Vill få en bättre överblick

Till grund för beslutet att höja priset ligger bland annat att Microsoft vill få en bättre överblick över sina intäkter. Man vill också minska risken för oväntade kundavhopp. Prisändringen förväntas träda i kraft någon gång efter juni 2022.

Prishöjningen har mött stort motstånd, med bland annat namninsamlingar. Intensiva möten mellan Microsoft och deras partners har även inletts. Samtidigt har Microsoft inte offentliggjort någon specifik prisändring.

– Microsoft tillhandahåller flexibla inköpsalternativ för att möta våra kunders olika behov och vi offentliggör inte information om vår premium- och prissättningsmetod för partners, skriver Microsoft i ett mejl till nyhetskanalen CNBC.